پزشکی مطالب آموزشی

وضوح گفتار کودک

وضوح گفتار چیست؟

برای ارزیابی وضوح گفتار کودک چه کنیم؟

وضوح گفتار کودک معیار مهمی است که نشان می‌دهد گفتار کودک تا چه حد قابل فهم است یا اینکه تا چه حد می‌توان گفتارش را درک کرد. به عبارتی، هرچقدر کودک در تلفظ صداها و کلمات مشکلات بیشتری داشته باشد، وضوح گفتارش کمتر است.

وضوح گفتار کودک می‌تواند نشانگر خوبی از رشد گفتار و زبان، رشد ذهنی و از همه مهم‌تر هوش کودک باشد. وضوح کلام در سنین مختلف متفاوت است ولی بطور طبیعی و در یک کودک سالم، در ۱۸ ماهگی، گفتارش حدود ۲۵ درصد قابل درک است. در ۲۴ ماهگی، حدود ۵۰ درصد گفتارش قابل درک است. در ۳۶ ماهگی حدود ۷۵ درصد و در ۴۸ ماهگی حدود ۱۰۰٪ گفتارش باید قابل فهم باشد. لذا کودک ۵ ساله یا پیش دبستانی که می‌خواهد کم کم وارد محیط مدرسه شود، قبل از ورود به کلاس اول و حتی پیش دبستانی باید تمام صداهای گفتاری را درست و صحیح تلفظ کند و هیچ مشکلی در وضوح گفتارش نداشته باشد. کودکی که مشکل وضوح گفتار داشته باشد علاوه بر مشکلاتی که در برقراری ارتباط، مشکلات یادگیری و دوست یابی خواهد داشت، متاسفانه در سنجش ورود به کلاس اول نیز رد می‌شود!

ارزیابی وضوح گفتار

جهت ارزیابی دقیق وضوح گفتار کودک، حتما باید به آسیب شناس گفتار و زبان یا همان گفتاردرمانگر مراجعه نمایید تا با معاینه دقیق و انجام ارزیابی های رسمی کودک را از نظر مشکلات گفتار و زبان ویزیت نماید.

اگر می‌خواهید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید، می‌توانند برای پی بردن به طبیعی بودن یا نبودن وضوح گفتار کودک خود، آزمون رایگان غربالگری وضوح گفتار را تکمیل کنید:

علیرضا آغاز
کارشناس ارشد گفتار درمانی، درمانگر و پژوهشگر اختلالات ارتباطی، صوت و بلع

یک پاسخ به “وضوح گفتار کودک”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --