پزشکی مطالب آموزشی مطالب فرهنگی

سلامت روانی چیست؟

راه‌های افزایش سلامت روانی چیست؟

سلامت روانی یعنی داشتن حال خوب، که افراد را قادر می‌سازد تا با استرس‌های زندگی کنار بیایند، توانایی‌های خود را درک کنند، خوب یاد بگیرند، خوب کار کنند و به جامعه خود کمک کنند. داشتن حال خوب زیربنای توانایی‌های فردی و اجتماعی ما برای تصمیم‌گیری، ایجاد روابط و شکل دادن به جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم. سلامت روان و حال خوب یک حق اساسی تمام انسان‌ها است. 

🛑 داشتن زندگی مرفه همیشه به این معنی نیست که شما مشکل سلامت روانی ندارید. ممکن است با یک مشکل سلامت روان زندگی کنید، اما در حال حاضر از رفاه خوبی برخوردار باشید. یا ممکن است مشکل سلامت روانی نداشته باشید، اما در سلامت جسمی خود دچار بیماری باشید.

🛑 سلامت روانی خوب چیزی فراتر از فقدان اختلالات روانی (از قبیل افسردگی، استرس و اضطراب) است. این بیماری یک پیوستار پیچیده دارد که از فردی به فرد دیگر متفاوت تجربه می‌شود، با درجات مختلفی از دشواری و ناراحتی و پیامدهای بالقوه اجتماعی و بالینی بسیار متفاوت.

🛑 بیماری سلامت روانی شامل اختلالات روانی و ناتوانی‌های روانی-اجتماعی و همچنین سایر حالات روانی مرتبط با پریشانی، اختلال در عملکرد یا خطر آسیب به خود (خودکشی) است. افراد مبتلا به بیماری‌های روانی به احتمال زیاد سطوح پایین‌تری از حال خوب را تجربه می‌کنند، اما همیشه یا لزوما اینطور نیست.

چگونه سلامت روانی خود را افزایش دهیم؟

از طریق راه‌های ساده ذکر شده در تصویر زیر حال خوب را به خود هدیه دهید:

🛑 علاوه بر موارد بالا، برای افزایش سلامت روانی و حال خوب خود:

💥 مصرف کافئین را کاهش دهید

💥 کاری انجام دهید که از آن لذت می‌برید

💥 روزانه ورزش کنید

💥روابط اجتماعی خوبی داشته باشید

💥 مصرف الکل را کاهش دهید

💥 یک سرگرمی جدید را امتحان کنید

علیرضا آغاز
کارشناس ارشد گفتار درمانی، درمانگر و پژوهشگر اختلالات ارتباطی، صوت و بلع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --