اخبار ویژه پزشکی مطالب آموزشی مطالب فرهنگی

خورشید و فرابنفش

اشعه ماوراء بنفش (UV) در همه‌جای محیط وجود دارد و بعنوان یک عامل سرطان‌زا برای انسان شناخته می‌شود. پوست بزرگترین و بیرونی‌ترین اندام بدن است. قرار گرفتن مستقیم پوست در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی، التهاب، تضعیف سیستم ایمنی، پیری پوست و حتی سرطان پوست شود.

راهکارهای محافظت در برابر نور مضر خورشید عبارتند از:

🛑 سرطان پوست یکی از سرطان‌های شایع است. آفتاب بیش از حد می‌تواند باعث سرطان پوست شود. گذراندن وقت در خارج از منزل راهی عالی برای فعالیت بدنی، کاهش استرس و دریافت ویتامین D است. شما می‌توانید با محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید بدون افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، در خارج از منزل کار و بازی کنید. اکثر سرطان‌های پوست در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماورابنفش ایجاد می‌شوند. اشعه ماورا بنفش نوری نامرئی است که از خورشید، تخت‌های برنزه و لامپ‌های خورشیدی می‌آید. اشعه ماوراء بنفش می تواند به سلول‌های پوست آسیب برساند. محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش در تمام سال مهم است، نه فقط در تابستان. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند در روزهای ابری و خنک به شما برسد و از سطوحی مانند آب، سیمان، ماسه و برف منعکس شود.

🛑 اشعه ماوراء بنفش از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر در قوی‌ترین حالت است. اگر شاخص UV در ناحیه شما ۳ یا بیشتر اعلام شود، با راهکارهای موجود در تصویر از پوست خود در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید محافظت کنید.

علیرضا آغاز
کارشناس ارشد گفتار درمانی، درمانگر و پژوهشگر اختلالات ارتباطی، صوت و بلع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --